Minggu, 14 Desember 2008

Apa betul aku melayu ..??

Aku lahir ditanah malayu ..
Cakap pun aku pakai bahase malayu ..
Ndok nak ndok nak ..
Yok ke yok ke ..??

Dari kecik lagi,dari budak-budak ..
Mainpun dengan anak malayu ..
main lu lu cina muta ..
Kadang sampai hitam jadi kulit ku ..

Saye sebut saye ni orang melayu ..
Biarpun mate sipit dan kulit tak same ..

Suatu hari aku terjumpe sebuah buku ..
Ade seorang Ibu menulis ..
Kalo malayu tu harus Islam ..

Terhenyak aku duduk ..
Sedih dan tak bise berkata ape-ape ..
Dulu Ibu itu selalu aku puja ..
Tapi sekarang tak tau nak sebut ape ..

Orang bilang aku cine ..
Tapi aku tak merase orang cine ..
Aku marase orang malayu ..

Entahlah ..
Aku pun pusing,tak tau ..
Yang pasti aku menjungjung bangsaku ..
Kalau aku ni orang Indonesia .

Tidak ada komentar: